1. Du som lärare

Det här kapitlet handlar om  

  • att stå framför en grupp vuxna.
  • att känna trygghet i lärarrollen.
  • att utvecklas som lärare. 

Att stå framför en grupp vuxna

Du står och tittar ut över en grupp människor. En grupp vuxna som valt att delta i just den här kursen, föreläsningen, studiecirkeln eller lektionen. De tittar tillbaka, förväntansfulla. Hur har du hamnat här? Vad har fått dig att vilja vara lärare/föreläsare/kursledare? Är det ditt brinnande intresse för ämnet, för att du blev tillfrågad, för att det ger dig en inkomst, eller finns det andra orsaker? Kanske är det en kombination av sakerna ovan.  

Att känna trygghet i lärarrollen

När du ser ut över gruppen människor som valt att delta i just den här träffen, vad tänker du? Är du nervös? Vill du att de skall tycka om dig? Har du ett behov av att markera din kunskap om just det här, visa att du kan? Det är lätt hänt att du tar på dig en roll, eller en mask.

Du behöver inte låtsas vara någon annan än den du är. Lita på din erfarenhet, kunskap och personlighet.

Du behöver inte vara allvetande. Tro på din förmåga att leda kursen.  

Att utvecklas som lärare

Det finns många sätt att utveckla dina lärarkompetenser. En del lär sig genom att göra, andra genom att läsa på.

Precis som vi människor är olika är lärare olika. Tänk tillbaka på de lärare du haft i ditt liv. Har de alla varit likadana? Antagligen inte. Tänk på vilka som har varit viktiga för dig. Vad gjorde att du tyckte om dem? Finns det något du själv kan göra på ett liknande sätt?

 

Vill du veta mer?

Du som lärare fördjupning

Fördjupat innehåll

Få konkreta tips på metoder för att leda gruppen
och hur du skapar en trygg och trivsam miljö för lärande.

FÖRDJUPNING > 

 


Nästa kapitel