Du som lärare fördjupningskapitel

1. Du som lärare

Fördjupning
 

Att stå framför en grupp vuxna

Genom att fundera lite på varför du valt att göra detta kan du bli bättre på det. När du får syn på din roll, dina förmågor och din motivation kan det göra dig till en bättre lärare. Det kan också göra uppdraget mer givande. Att vara lärare är att både ge och få.

Det är lika viktigt att du är bekväm i din roll och med dig själv som det är viktigt att tänka på deltagarnas förväntningar och kursinnehållet.

Om du är som de flesta andra kommer du att vara bra på en del saker i den här rollen, och svagare på andra. Det är helt ok. Det finns inga perfekta lärare.  

Att känna sig trygg i lärarrollen

En lärare som är trygg i sin roll avdramatiserar situationen, sprider lugn omkring sig och ger utrymme åt deltagarna. Hen låter alla komma till tals, är lika duktig på att lyssna som på att prata, och kan hantera oväntade situationer. Hur ska du hitta den tryggheten?  

Att lära ut kan kännas både stressigt och intensivt. Du kanske undrar om du kommer att klara av det här. Om deltagarna kommer att förstå dig. Om du kommer kunna hantera det oväntade. Det går inte alltid som på Strömsö. Ibland strular tekniken, ibland är deltagare sjuka, ibland är det något annat som gör så att du måste tänka om. Då är det bra att ha en reservplan. I kapitel 2 kan du läsa mer om planering. 

Det är när det oväntade inträffar som du sätts på prov. Hur reagerar du? Blir du arg om någon inte gjort sina uppgifter? Irriteras du av att någon frågar samma sak för tredje gången? Låser du dig om du har byggt hela timmen på en presentation och så fungerar inte datorn?
Det går inte att öva på att hantera det oväntade. Det du kan göra är att ha en plan B. En stor dos tålamod är också en tillgång. Här kan samtal med kollegor vara till stor hjälp. Vi råkar alla ut för oväntade hinder förr eller senare, det hör till. Då kan det vara bra att veta att du inte är ensam och att det sällan är ditt fel att det blev som det blev.

Ibland blir det för svårt. Det hela går överstyr, eller du känner att du inte kan hantera situationen. I sådana lägen är det inget fel i att be om hjälp.  

Hur du säger något betyder lika mycket som vad du säger.

Att utvecklas som lärare

När du står framför en grupp människor och ska lära dem något, eller leda diskussionen, hamnar du i rampljuset. En del människor tycker om den uppmärksamheten, andra skyggar inför den. Oavsett hur du reagerar hjälper det att öva. Du kan till exempel gå igenom materialet i förväg, eller inför andra. Om du är blyg kanske du behöver träna på att se folk i ögonen. Om du njuter av att stå i fokus kanske du behöver träna på att lyssna och ge andra plats.  

Alla lär vi oss, hela tiden. Det gäller också dig som lärare. Vi blir aldrig "färdiga". Det finns en viss tröst i det, en tanke om att det vi håller på med är ett maratonlopp, inte en hundrameterstävling. Ingen tycker om att misslyckas, men ändå händer det oss alla ibland. Det bästa du kan göra av sådana situationer är att försöka lära av dem. Vad var det som hände? Vad var min roll i det här? Vad kan jag göra annorlunda nästa gång? 

Reflektionsfrågor & uppgifter 

  • Vilka lärare har betytt något för dig?  
  • Vad var det som gjorde att de var bra? 
  • Vad kan du kopiera från dem? 
  • Vad kan du bli bättre på? 
  • Vilka är dina största styrkor som lärare? 

 

Olika läraruppgifter och roller

Fri bildning är ett mycket vitt begrepp som rymmer en mängd olika typer av lärande. Det betyder samtidigt att det finns fler än en lärarroll. Det är vanligt att du har flera olika "roller" och uppgifter.

Läraren

Du fungerar som en lärare eller en ledare som har och tar det huvdsakliga ansvaret för att leda aktiviteterna. Du har sakkunskap i och erfarenhet av innehållet och aktiviteterna. Du använder det här för att planera, genomföra och utvärdera det som görs under kursen. Deltagarna har ett förtroende för dig och en förväntan om att lära sig ett innehåll eller utveckla sina färdigheter i det som kursen handlar om. Kursaktiviteterna har oftast ett övergripande och gemensamt mål.

Handledaren

Du fungerar som en handledare och en stödperson som introducerar, sätter igång, handleder, följer upp och avslutar aktiviteter, som deltagarna genomför antingen individuellt eller i grupper. Efter en gemensam introduktion och inledning handlar kursaktiviteterna om att du diskuterar med och vägleder deltagarna i deras lärandeprocesser. Det är viktigt att kunna lyssna till och att beakta deltagarnas olika utgångspunkter och behov. Det här gäller för både nybörjare och längre hunna. Målen för lärandeaktiviteterna kan variera rätt mycket. Deltagarna förväntar sig att du kan diskutera med och vägleda dem på inspirerande och uppmuntrande sätt.

Gruppdeltagaren

Du är en del av gruppen, du deltar och medverkar själv i aktiviteterna. Din främsta uppgift är att föra samman gruppen, organisera en välkomnande och trygg miljö i vilken ni, på jämlik basis, kan vara aktiva, diskutera och lära er. Inledningsvis har du kanske en mera framträdande roll, fungerar som initiativtagare eller ordförande. Men allteftersom deltagarna blir bekväma med varandra och det gemensamma lärandet tar vid blir du en i gruppen. Du bör förbereda dig för att hålla igång processen och vid behov jämka mellan olika uppfattningar och åsikter. Du bör även ta ansvar för att sammanfatta och utvärdera det ni gått igenom och kommit fram till.

Organisatören

Du fungerar som en organisatör som planerar och koordinerar aktiviteter som genomförs av andra. Uppgiften kan handla om att engagera föreläsare med olika sakkunskaper eller se till att deltagarna kan komma samman för att få ett avbrott i vardagen, tillsammans med deltagare i en liknande livssituation. Du har ansvar för att planera det övergripande innehållet i aktiviteterna, kontakta föreläsare, boka utrymmen och se till att tekniken fungerar.

I uppgiften ingår även att samla respons från deltagare och be dem komma med förslag på intressant och aktuellt innehåll.

 

VerktygsLÅDA - Lärare berättar >

Extramaterial: Spänningen mellan bildning och mätbarhet