3. Att lära sig tillsammans

Det här kapitlet handlar om 

  • hur vi lär oss tillsammans.
  • hur och varför vi ska skapa trygga läromiljöer.
  • hur du leder grupper.

Hur lär vi oss tillsammans?

Den fria bildningen och föreningar fungerar som en samlingsplats för människor som vill lära sig något, vill utvecklas, eller söker ett socialt sammanhang. Deltagarna är i olika åldrar och kommer från olika livsmiljöer.

Varje grupp består av personligheter med olika erfarenheter, åsikter och förväntningar. En del är nybörjare och andra längre hunna. Vissa är ivriga att komma i gång och lära sig mera om sitt intresse. För andra är umgänget det centrala.

De olika förväntningarna påverkar hur deltagaren förhåller sig till kursen och vad hen får ut av den. Trots olikheterna i bakgrund och förväntningar kommer deltagarna för att lära sig tillsammans. 

Hur och varför skall vi skapa trygga läromiljöer?

Oberoende hur kursen kommit till, hur den planerats eller hur den genomförs, är det viktigt att alla känner sig välkomna, upplever trygghet och blir respekterade. Alla skall kunna vara aktiva och motiverade, ha möjlighet att dela med sig av sin livserfarenhet och bli engagerade i gemensamma lärprocesser. Det är viktigt att både du och deltagarna får en uppfattning om gruppen, de behov och intressen som finns i den. Ni behöver tänka tillsammans kring kursens syften och mål. Detta bidrar till en inbjudande och trygg lärmiljö.

Hur leder du grupper?

Du leder en grupp genom att vara öppen med vad ni kommer att göra och hur ni kommer att göra det. Du leder genom att lyssna på gruppen, men vara tydlig med besluten. Du leder genom de arbetsmetoder som du har valt.
En vanlig metod är olika gruppaktiveter. De engagerar deltagarna och hjälper dem att utveckla sina kunskaper och färdigheter.

Det finns kurser som helt bygger på olika former av gruppaktiviteter, och det finns kurser där gruppaktiviteter används då och då. Aktiviteterna kan vara kortvariga och fokuserade på ett specifikt tema eller innehåll. De kan också användas för att bygga upp ett långvarigt målinriktat samarbete. Kursens syfte, lärandemål och karaktär avgör vilka former av gruppaktiviteter som passar bäst.

 

Vill du veta mer?

Att lära sig tillsammans fördjupningskapitel

Fördjupat innehåll

Lär dig mer om hur du uppmärksammar deltagarna
och se exempel på gruppaktiviterer. 

FÖRDJUPNING > 

 


Nästa kapitel