Att lära sig tillsammans - grupprocesser

Grupprocesser över tid 

Givande och lärorika grupprocesser uppstår inte av sig själva. Gruppmedlemmarna måste vara beredda att engagera sig och bidra med konstruktiva insatser och förslag. Deltagarna måste vara beredda att dela med sig och dela av sig, dvs. framföra det man vet och kan samt agera som en medmänniska. Ju längre grupprocesserna pågår desto sannolikare blir det att olika typer av känslor blir en del av grupprocessen. 

Grupprocesser kan indelas i ett antal skeden. Du behöver förbereda dig på att stöda, inspirera och vägleda grupprocesser i samtliga av dessa skeden. Ibland utgår du från mål och innehåll och ibland använder du mellanmänsklig medkänsla. 

Inledningen kännetecknas av att deltagarna är något osäkra och avvaktande. Många är försiktiga med att uttala, öppna upp och engagera sig. Kommunikationen blir lätt ytlig. Förväntningarna är ospecificerade och alla kanske väntar på att någon annan tar initiativ, tar ansvar för agendan och sätter tonen för det gemensamma arbetet.

Smekmånaden inleds då deltagarna lärt känna varandra, har börjat känna sig trygga och kan orientera sig i syftet och målet med gruppaktiviteterna. De flesta vågar framföra sin mening, alla är generösa med varandra och har överseende med varandras egenheter. Kommunikationen är livlig och deltagarna ger varandra ett medmänskligt stöd. Energin flödar och alla känner sig inspirerade.

Skedet med en stark vi-känsla kännetecknas av att deltagarna lärt känna varandra, vet vad de övriga gruppmedlemmarna vet, kan och står för. Kommunikationen fördjupas, personligheterna bakom erfarenheter och synpunkter framträder. Rollerna och normerna blir fastställda, det finns utrymme för att både berömma och ifrågasätta varandra.

Platåer i grupprocesserna uppstår då ni kommit en bra bit in i det gemensamma arbetet, tänkt till och ventilerat både möjligheter och utmaningar tillsammans. Känslan av att ha lärt känna varandra och att man som deltagare har bidragit med sin erfarenhet och sakkunskap leder till att processen stannar av. Gruppen behöver kanske ta en paus och inhämta ny energi för att finna en gemensam väg att utföra uppgiften eller nå målet.

I avslutningsskedet behöver ni gå igenom processen tillsammans, låta alla ventilera det som var och en varit delaktiga i, det som deltagarna framfört och kommit fram till. Det är viktigt att ge feedback på och utvärdera delaktigheten, processen och resultaten. En framgångsrik grupprocess avslutas med att gruppen i samförstånd kan komma överens om och konkretisera vad utfallet av processen blev. Dessutom bidrar det här skedet till att visa på vad deltagarna tar med sig av både processen och resultatet.