Att lära sig tillsammans - verktygsback

Exempel på sätt att organisera gruppaktiviteter

Brainstorming  

Används för att samla och kartlägga idéer eller för att få utvecklingsprocesser igång. Behöver en fråga eller ett tema som utgångspunkt. Efter att du presenterat temat eller formulerat frågan ombeds deltagarna fritt och spontant, utan att tänka efter eller att värdera, säga sin mening eller formulera sin erfarenhet i frågan eller temat. För att övningen ska löpa smidigt är det bra att planera vem som inleder, eller hur ordet kan fördelas (i tur och ordning, det mest erfarna först, helt fritt). Viktigt att alla kommer till tals, får möjlighet att framföra sin mening.

 

Bikupa

Används för att kartlägga idéer eller för att dela erfarenheter. Behöver en fråga eller en uppmaning  som utgångspunkt. Deltagarna delas in i par eller i små grupper som uppmanas att diskutera frågan eller ta ställning till uppmaningen. Fundera i förväg på hur lång tid paren behöver för att diskutera och utbyta erfarenheter. Följs upp genom att paren redovisar sina diskussioner eller resonemang. Kan följas upp genom en ny bikupa-runda eller en öppen diskussion.

 

Rollspel

Används för att ge möjlighet att förena handling med känslor. Deltagarna skall känna och vara trygga med varandra. Övningen utgår från en fiktiv, förenklad situation mellan människor, som deltagarna kan identifiera sig med. Några deltagare väljs ut för att spela givna roller i en given situation som du tänkt ut i förväg och presenterat åt deltagarna. De övriga agerar publik och kan ombedas att fästa uppmärksamhet vid en given roll eller ett visst agerande. Efteråt är det viktigt med en grundlig diskussion kring rollspelets tema.

 

Framtidsreflektion

Används för att inventera deltagarnas förhoppningar och hotbilder gällande kursens tema, upplägg, läraren och deltagarna. Deltagarna delas in i små grupper (3-5 personer). Varje grupp får en bild av en människa, som är antingen glad eller ledsen. Bilden skall föreställa en kursdeltagare. Deltagarna ombeds att tänka till och diskutera vad som påverkat eller lett till att personen i bilden, i slutet av kursen eller efter kursen, är antingen glad eller ledsen. Följs upp genom att grupperna redovisar för sina gemensamm förhoppningar eller hotbilder.

 

Tankekarta

Används för att sammanfatta, strukturera eller ge en översikt över de idéer, erfarenheter, situationer och framtidsbilder som ovan beskrivna gruppaktiviteter resulterat i. Kan även användas för planering eller som underlag för kursutvärdering. Det centrala temat eller frågan antecknas på en tavla eller ett stort papper. Deltagarna ombeds i tur och ordning formulera en kort tanke, respons eller svar på frågan, som du antecknar på tavlan eller pappret. Även post-it lappar kan användas. Svaren och responsen organiseras vartefter i innehållsligt sammanhängande grenar. Alternativt kan man inledningsvis enbart anteckna responsen eller svaren och be deltagarna t.ex. i par tänka på hur dessa hänger ihop och kan struktureras. Andra genomgången används för gemensam organisering. Avslutas med att dra slutsatser eller komma med rekommendationer för gruppen och kursen.

Tillbaka till fördjupningssidan >