Utvärdering fördjupningskapitel

4. Utvärdering

Fördjupning

Det här kapitlet erbjuder ett kompetensmärke. Läs mer längst ner på sidan.

Vad är utvärdering?

Utvärdering handlar om att värdera något och utgå från de egna värderingsgrunderna. En utvärdering är en systematisk och genomtänkt process där du valt metoder och verktyg. Du har planerat när utvärderingen sker. Du gör en kritisk granskning och tolkning under eller efter kursens gång och delar med oss ett omdöme. Med hjälp av en utvärdering kan vi beskriva, kartlägga och mäta attityder, men även bidra till en medveten självreflektion eller en förändring på organisationsnivå. 

Hur och varför utvärderar vi?

Utvärdering kan ske på olika nivåer beroende på omfattaning och på om du kan påverka utvärderingens upplägg från början. Ofta finns det en färdigt utformad utvärderingsblankett att använda eller en modell att utgå ifrån.

I en utvärdering frågar man gärna kursdeltagarna hur bra de tycker att kursen genomförts och hur läraren lyckats. Du kan också koppla utvärderingen till målen för lärandet som kursen har och få respons på hur de korrelerar med varandra. Du kan ställa frågor som bedömer arbetssätt och innehåll. Du vill kanske också som lärare få direkt respons av deltagarna för att få idéer eller tips om hur kursen kunde utvecklas. Slutligen kan en utvärdering också visa på förändringen och/eller lärandet som skett.

Vid alla frågeställningar behöver du fundera över om det är kursen och dess innehåll som skall utvärderas eller om det är lärarens kompetens och färdigheter att genomföra kursen som är det relevanta - eller kanske både och.

Som lärare kan du också införa en självutvärdering, där de enskilda deltagarna får fundera på sin egen insats och vad de har bidragit med. Det lyfter även fram att deltagarna har ett ansvar och att de behöver fundera över vilka förutsättningarna är för dem att delta. En förutsättning kan även vara den kunskapsnivå man befinner sig på, dvs vilka förhandskunskaper som krävs för att deltagandet ska ske enligt hur kursen är planerad. Du kan ställa frågor kring nuvarande kunskapsnivå eller tidigare erfarenheter.

Om utvärderingen genomförs skriftligt och individuellt så kan deltagarna vara anonyma och utvärderingen kan dokumenteras. Utvärdering i diskussionsform kan ge djupare insikter och ge möjlighet till mer konstruktiv kritik - som deltagare kan du inte bara tycka lite allmänt och du måste stå för dina åsikter.

En skriftlig och muntlig utvärdering kan även ske på olika sätt, t.ex som reflektionsuppgifter eller portfolio. Och det finns många andra sätt att även konkret och direkt genomföra en utvärdering - genom att be deltagaren markera, stiga upp, ställa sig på olika led, visa lappar, visa tumme ner/upp/rakt, peka på smileysar…

Det är viktigt att du tänker igenom syftet med hur kursen utvärderas och att du har möjlighet att även bearbeta det material som utvärderingen ger. När du samlar in information via en utvärdering, kom ihåg att meddela varför du gör det och hur du sparar informationen.

En utvärdering ger oss statistik och information som kan vara till nytta för oss som organisation och för finansiären. Men också för att se trender och utvecklingsmöjligheter.

De frågor vi ställer är av stor betydelse eftersom de svar vi får beror på de frågor vi ställt.

Genom att utvärdera kursen och aktiviteten får vi information om kursens informationsgång, kursarrangemangen (tid, utrymme, omfattning, längd, servering), undervisningsmetoder (föreläsning, diskussioner, pröva på praktiskt) och kursledarens förmåga att skapa en öppen och trygg lärmiljö (kunnig, inspirerande, kan sitt ämne, får till en interaktion med publiken, skapar en trygg stämning).

En utvärdering kan också ge information om förändring på individnivå t.ex kring beteende (mår bättre, ökad rörlighet, bredare socialt umgänge). På samhällsnivå får vi information om attitydförändringar, dvs deltagare kan ändra sina attityder efter kursens gång (att flera inser att man mår bättre av att ha goda sociala relationer).

En utvärdering kan också ge indikationer på en förändring som sker på organisationsnivå (t.ex att många äldre är ensamma vilket resulterar i en kurs där man motverkar ensamhet.)

Vi utvärderar

  • för att ta reda på om vi har uppnått våra målsättningar.
  • för att se om kursinnehållet motsvarar det utlovade.
  • för att utvärdera lärandet som har skett.
  • för att skapa självreflektion och stödja personlig utveckling.
  • för att utveckla verksamheten.
  • för att dimensionera resurser rätt.
  • för att få en systematisk uppföljning och statistik.
  • för att kunna kommunicera resultat av verksamheten för samhället och finansiärer.

 

Exempel på utvärderingsfrågor:

Kurshelheten:

  • Ge en helhetsbedömning för kursen.
  • Vad fick du med dig från kurshelheten? (kunskap, idéer, motivation, bekräftelse, social samvaro)

Lärarens kompetens:

  • Hur bedömer du lärarens kompetens i förhållande till innehållet i kursen?
  • På vilket sätt har läraren ökat deltagarnas engagemang och delaktighet?

Mål för kunnande:

  • Vad är din åsikt om hur kursens målsättning har uppfyllts?
  • Hur kommer du att använda dig av det du lärt dig under kursens gång?

Arbetssätt och innehåll:

  • På vilket sätt motsvarade innehållet i kursen dina förväntningar.
  • Hur fungerade arbetssätten och metoderna?
  • Vilka andra arbetssätt skulle ha stött ditt lärande?

Kunskapsnivå och tidigare erfarenheter:

  • Vilka av följande alternativ beskriver bäst din nuvarande kunskapsnivå? (upptäcker, återger, förstår, tillämpar, problematiserar, värderar, skapar)
  • Vilka är dina tidigare erfarenheter inom kursområdet?

Utveckling av kursen:

  • Vad lärde du dig under kursen?
  • Vad tar du med dig från kursen?
  • Motsvarade kursen dina förväntningar?
  • Hur kunde kursen bli ännu bättre?
  • Vad fungerade mindre bra?
  • Åt vem skulle du rekommendera kursen?
  • Skulle du delta igen?
  • Har du önskemål om andra kurser?

Tillämpning:

  • Vad  kommer du att kunna tillämpa av det du har lärt dig? 
  • På vilket sätt kommer du att tillämpa det?
  • Hur kommer detta att gynna dig i dina fortsatta…
  • Hur förändrades din syn på…

Eget engagemang:

  • Hur har jag som deltagare engagerat mig?
  • Vad har min insats varit?

Gemenskap och samvaro:

  • Upplever du att du blivit del av en gemenskap?
  • Har du mött människor utanför din vardag?

När utvärderar vi?

Du kan utvärdera under kursens gång och/eller i slutet av kursen. Om du utvärderar medan kursen ännu pågår finns det möjligheter att göra ändringar i enlighet med kursdeltagarnas önskemål. Målsättningen för kursen är ofta att ge deltagare kunskaper som de kan ha nytta och glädje av långt efter kursen. Om man mäter deltagarnas upplevelser direkt efter kursavslutningen så kanske det inte ger en helhetsbild av hur målet uppfyllts. En utvärdering som görs senare kan ta fasta på vilken effekt utbildningen fått och vilka resultaten blivit på längre sikt.
Exempelfrågor; Vad kommer du att tillämpa av det du lärt dig under kursen? Och hur kommer du att göra det?

En bra beskrivning på hur man kan dela in utvärdering på olika nivåer och på kort och lång sikt är Kirkpatrick-modellen. Kirkpatrick-modellen kom till som en förklaringsmodell för att utvärdera vuxenlärande, efter att en utbildning eller kurs genomförts. Donald L Kirkpatrick, professor på University of Wisconsin publicerade sin modell redan 1959. 

Modellen delas in i 4 nivåer, varav nivå 3 och 4 har fokus på en utvärdering på lång sikt.

Nivå 1: Reaktion – Hur upplevde deltagarna utbildningen?

Frågor på nivå 1 handlar om hur deltagaren upplevde utbildningen gällande de praktiska arrangemangen. Hur fungerade utbildningsmiljön -  tid, utrymme, omfattning, längd, servering? Var läraren inspirerande och sakkunnig?

Alla dessa frågor är viktiga men de visar inte på själva lärandet eller vilka kunskaper man kommer att använda sig av efter utbildningen.

Nivå 2: Lärande – På vilket sätt ökade deltagarnas kunskapsnivå och kompetens?

Frågor på nivå 2 ger oss information om utbildningens innehåll, betydelse och kvalitetsnivå.

Har deltagarna lärt sig något? Frågorna ger oss viktig information men säger inget om hur deltagarna använder kunskaperna i sin vardag.

Nivå 3: Beteendeförändring – På vilket sätt har beteenden och arbetssätt förändrats?

Frågor på nivå 3 handlar om hur deltagaren använt sina nya kunskaper och färdigheter. Resultatet visar om utbildningens innehåll verkligen tillämpats.

Nivå 4: Resultat – Vilken effekt har uppstått  till följd av utbildningen?

Frågor på nivå 4 är den del som utvärderar i vilken grad utbildningen leder till förändring och bestående resultat. 
 

Lärare till lärare

I videon berättar Thomas Ingo om hur han jobbar med utvärdering.

Reflektionsfrågor

  • Vad är syftet med utvärderingen?
  • Vilka utvärderingsformer och metoder tycker du verkar lämpliga för din kurs?
  • Finns det alternativa sätt att utvärdera kurshelheten?
  • När ska du utvärdera för att få relevant respons för din kurs?
  • Vill du veta vilken effekt kursen gett och resultat på längre sikt?
  • Vilken typ av respons behöver du för att utveckla din kurs?
  • Vilken annan respons kan vara nyttig för dig/föreningen/organisationen?
  • Hur kommer du att bearbeta svaren/resultatet efteråt? 
  • Kan du synliggöra responsen från utvärderingen med tanke på kommunikation och marknadsföring?

 

 


Kompetensmärke

Om du vill kan du ansöka om ett kompetensmärke för det här kapitlet. Läs först igenom texten nedan och klicka sedan på länken längst ner på sidan där det står "ansök om ditt märke här". 

De följande tre uppgifterna är gemensamma för alla våra märken. Börja alltså med att samla in och skriva ner den här informationen för dig själv.

  • Beskriv kort din lärar- eller ledaruppgift. Hur du engagerats, vilka grupper möter du och vilka teman/ämnen verksamheten berör.
  • Hur länge har du fungerat som lärare eller ledare? Ange i år. 
  • Har du deltagit i kurser eller utbildningar för att fungera som ledare eller lärare? Om ja, räkna upp vilka.

Mål för kunnandet 

Du

  • kan identifiera behovet av och syften med utvärdering.
  • kan utvärdera utgående från verksamhetens och kursens mål, innehåll, deltagarnas intressen och behov.
  • har beredskap att utnyttja utvärdering för att utveckla verksamheten och kursen.
  • har beredskap att utveckla sin utvärderingskompetens.

Detta märke har inte öppnats än. Återkom snart och pröva på nytt!