Digitalisering fördjupningskapitel

5. Digitalisering

Fördjupning

Den fria bildningen bygger på möten mellan människor. Det är fortfarande vanligast att det här sker ansikte mot ansikte i samma fysiska utrymme. Nätkurser har varit en del av den fria bildningen sedan 90-talet, men aldrig riktigt tagit fart. COVID-19-pandemin ändrade situationen radikalt. Idag är det många deltagare som förväntar sig att kunna delta på distans om de blir sjuka eller inte kan ta sig till platsen. Det här ställer delvis nya krav på dig. Olika former av hybridkurser där en del av deltagarna är på plats, andra på distans, har också blivit vanligare. Även utbudet av rena nätkurser har ökat. Det här ställer delvis nya krav på dig som lärare och ledare.

När du jobbar med distansundervisning är det extra viktigt att tänka igenom hur du skapar ett tryggt utrymme som ger plats för deltagarna att delta och dela med sig. Alla plattformar är till exempel inte lika bra på att ta hänsyn till gruppbaserat lärande. Alla webblösningar är inte lika enkla att använda, eller ändamålsenliga för att skapa sociala utrymmen för deltagarna. 

När du använder digitala verktyg eller tjänster behöver du noggrant tänka igenom hur och varför du använder dem. Ger de ett mervärde? Samlas data eller innehåll in av en utomstående part? Kräver deltagande i kursen speciella färdigheter eller tillgång till viss utrustning?


Vad är digitalisering?

Allt i vårt samhälle berörs av digitaliseringen. Från början betydde ordet snarast att analoga saker överfördes till ett digitalt format. Efter att internet slog igenom har vi sett ett antal faser i utvecklingen. Vi är inte "framme" än. Den senaste trenden i Finland handlar om de offentliga tjänsternas digitalisering. För att man skall klara sig i dagens digitala samhälle måste man ha digitala kompetenser.

Vi kan ha många åsikter om utvecklingen och vad den för med sig, men den digitala vardagen är inte en övergående trend. Därför behöver vi som arbetar med lärande förhålla oss till konsekvenserna av förändringarna. 

Hur påverkar det här lärandet?

Digitalisering är ett samlingsnamn på olika verktyg, beteenden, tjänster och produktion. Den digitala utvecklingen fortsätter hela tiden. Vi vet inte ännu hur detta påverkar alla olika aspekter av lärande.

Här kommer några exempel:

1. Tillgång till information: Genom digitaliseringen har vi tillgång till en enorm mängd information. Det här har revolutionerat lärandet genom att ge människor möjlighet att lära sig om nästan vilket ämne som helst, var som helst och när som helst. En effekt av detta är att alla behöver vara duktiga på att kunna skilja mellan trovärdig och osann information. Dessutom ställer mängden information krav på var och en att kunna navigera till exempel på internet, det vill säga lära sig att söka, avgränsa och  formulera sina frågeställningar.

2. Interaktivitet: Digitala verktyg och plattformar möjliggör interaktivitet i lärandet. Lärande kan interagera med innehållet på ett mer engagerande sätt, vilket kan göra det lättare för dem att lära sig och behålla informationen. Det här ställer krav på sociala förmågor. För dig som lärare betyder det bland annat att du måste fundera på vilken typ av interaktivitet du vill uppnå, varför, och när. Det digitala är inte automatiskt interaktivt.

3. Anpassning: Digitaliseringen har också möjliggjort skräddarsydda utbildningsprogram som anpassas till varje lärandes unika behov och förutsättningar. Det här kan hjälpa personer med särskilda behov att komma vidare på sin lärostig. För dig som lärare kan det betyda att du behöver bredda utbudet och individanpassa din undervisning. Ett breddat utbud betyder att inte alla lär sig i samma takt, eller samma saker. De som vill mer och jobbar snabbare kan behöva fler uppgifter. Du behöver tänka till hur du leder gruppen och hur du håller ihop den.

4. Samskapande lärande: Digitala verktyg möjliggör samarbete och gemensamt lärande mellan personer från olika platser i världen, eller olika delar inom landet. Det här kan stöda lärandet genom att deltagarna kan dela med sig av sina erfarenheter, idéer och tankar med varandra. Digitala lösningar eller verktyg är inte automatiskt anpassade till denna typ av lärande. Ett exempel på samskapande lärande är Communities of Inquiry. Läs mer om metoden här (på engelska)

5. Automatisering: Genom att använda digitala verktyg och plattformar kan vissa delar av lärandet automatiseras. Det här frigör tid för dig att fokusera på mer komplicerade eller interaktiva aspekter av lärandet. Det kan till exempel handla om intstruktionsvideon, eller att återanvända uppgifter som skapats för tidigare grupper.

6. Flexibilitet: Digitalisering möjliggör flexibla lärandeformer, inklusive distansundervisning och onlinekurser. Det här gör det möjligt för människor att lära sig på sina egna villkor, oavsett var de befinner sig eller hur deras tidsschema ser ut. Det kallas asynkront lärande. För dig som arbetar med självstudiekurser eller vissa former av skrivbaserade studiecirklar kan det här vara ett bra alternativ. För dig som jobbar med gruppbaserat lärande är det ofta mer utmanande om alla är på plats vid olika tidpunkter. Dessutom blir det ofta svårare att skapa en social gemenskap om gruppen aldrig träffas.

Vad behöver jag kunna?

Exemplen på digitaliseringens påverkan förutsätter att du stannar upp och tänker kring nya möjligheter och alternativ.

1. Tillgång till information

Ditt jobb blir lättare om du själv känner till och är trygg med att använda nätets sökfunktioner för att hitta relevant material, om du kan hantera större mängder information, kan orientera dig i strömmen och bedöma källors trovärdighet och nivå på sakkunskap. För att få de kompetenserna kan du antingen söka dig till olika fortbildningar, fråga kollegor om hur de gör, eller testa dig fram på nätet. När du försätter dig själv i samma situation som dina deltagare har du lättare att identifiera dig med dem, och deras frågor blir lättare att besvara.

2. Interaktivitet

Interaktivitet är inget nytt. Den digitala världen erbjuder en del verktyg som kan underlätta interaktiviteten, om de används på ett fiffigt sätt. Här handlar det igen om att pröva på själv, och framför allt att välja verktyg med omsorg. Vad har de för funktion? Hur lätta eller svåra är de för deltagarna att använda? Använda på rätt sätt kan interaktionen bli en viktig del av kursen. 

3. Anpassning

Har du deltagare med speciella behov? Hur kan du invididanpassa lärandet? Kan du erbjuda mer och djupare innehåll till sådana deltagare som jobbar snabbt?

4. Samskapande lärande

Deltagarna har en stor mängd kunskaper och erfarenheter, en guldgruva för dig att dra nytta av. Digitala verktyg kan hjälpa till att sänka tröskeln för deltagarna att bjuda på sig själva, och ge dem utrymme att dela med sig. Du behöver fundera på hur du hanterar olika situationer som kan uppstå. Det kan till exempel handla om att någon börjar ta för stor plats. Ett nätforum kan vara en bra plats för att låta deltagarna dela med sig, men forumet behöver moderering, och spelregler. 

5. Automatisering

Sparar du dina planeringar och uppgifter från tidigare kurser? Kan du återanvända dem? Finns det introduktionsmaterial och liknande som är samma från gång till gång som du till exempel kan göra en video (eller ett introduktionsmaterial) till?

6. Flexibilitet

Flexibilitet och individualisering går hand i hand. Efter att ha fått erfarenhet av att leda kurser och möta olika människor vill du kanske utveckla din kurs med att erbjuda alternativa aktiviteter, innehåll eller material. Du utarbetar olika versioner av ditt material, gör dem tillgängliga via en webbplats eller på Youtube. Du anpassar dem för deltagare med olika intressen och förutsättningar.


Här är några konkreta färdigheter och kompetenser som kan vara värdefulla att utveckla:

Kommunikation och samarbete: Förmågan att använda digitala verktyg för att kommunicera och samarbeta med elever och kollegor är avgörande. Det kan till exempel handla om att använda e-post, chatt, videokonferenser och sociala medier.

Digital pedagogik: Att kunna anpassa din undervisning till den digitala miljön kräver en förståelse för digital pedagogik. Det förutsätter kunskap om hur man skapar engagerande och interaktiva läromedel och hur man stödjer elevernas lärande med hjälp av digitala verktyg.

Informationssökning och utvärdering: Att vara kritisk och källkritisk är viktigt när det gäller att använda digitala resurser. Det är viktigt att kunna hitta tillförlitlig information på nätet och att kunna bedöma dess relevans och trovärdighet.

Tekniksupport: Att kunna hjälpa deltagare och kollegor med tekniska problem är också en viktig färdighet. Det kan handla om grundläggande teknisk support, som att hjälpa till med att ansluta till internet eller att installera program. Det kan också vara mer avancerad support, som att felsöka problem med program eller enheter.

Digital säkerhet och integritet: Att ha en förståelse för digital säkerhet och integritet är också viktigt, både för att skydda elevernas personliga information och för att undvika att utsättas för cyberhot.

 

Extramaterial; introduktion till AI

Slutligen är det viktigt att vara beredd på att lära sig kontinuerligt när det gäller digitala verktyg och teknik. Tekniken utvecklas ständigt, och det är viktigt att vara flexibel och öppen för att lära sig nya saker. 

Att utveckla dessa färdigheter och kompetenser kan hjälpa dig att fungera effektivt i en digital miljö och maximera deltagarnas lärande och engagemang.

Verktygslåda - Lärplattformar, digitala verktyg och upphovsrätt >

 

 


 

Nästa kapitel