Likabehandling fördjupning

6. Jämlikhet

Fördjupning

Vad är jämlikhet?

Målet med ett jämlikhetsarbete inom lärande är att ge alla deltagare samma möjligheter till ett tryggt lärande. Du ska aktivt skapa och ge plats åt många olika perspektiv och deltagare. Det här bidrar till att deltagarna känner sig inkluderade, rättvist behandlade, lika värda och som en del av gruppen.

Jämlikhet innebär att ingen får diskrimineras på grund av ålder, ursprung, nationalitet, språk, religion, övertygelse, åsikt, politisk verksamhet, fackföreningsverksamhet, familjeförhållanden, hälsotillstånd, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller någon annan omständighet som gäller den enskilde som person.

Diskriminering kan handla om att känna sig orättvist eller annorlunda behandlad, obekväm eller osynliggjord.

En metod som främjar jämlikhet är likabehandling, där vi medvetet eller via olika metoder fokuserar på att behandla alla lika. Det kan handla om att ge alla lika mycket talturer, att ställa samma frågor till alla, eller att berömma deltagarna på samma sätt.

Likabehandling kan också bidra till diskriminering eller upplevelser av diskriminering. Det kan till exempel ske om vi kräver samma sak av alla deltagare, trots att en har ADHD och en annan är neurotypisk. Därför är det viktigt att identifiera när det är likabehandling som behövs i undervisningsituationen och när det är likvärdig behandling som behövs för att bidra till jämlikhet.

Att arbeta med frågor kopplade till jämlikhet handlar om att vara medveten om dessa skillnader och göra medvetna val för att trygga jämlikheten mellan deltagarna.

Det är ditt ansvar att skapa en jämlik, öppen, trygg och välkomnande miljö för alla. 

Hur kan vi främja ett jämlikt bemötande?

Det är omöjligt att möta en ny människa som ett tomt blad. Vårt bemötande påverkas av vem vi är, vilken bakgrund vi har, våra erfarenheter och föreställningar om samhället och världen. För att granska oss själva i en bemötande situation behöver vi bli medvetna om hur de sociala normerna påverkar vårt sätt att bemöta andra. Normer är något vi tar för givet. De är ofta underförstådda och outtalade “regler” för, och förväntningar på hur vi ska eller inte ska bete oss i olika situationer, men också om hur olika saker och ting är. Det kan till exempel handla om vad vi omedvetet förväntar oss, önskar eller kräver av våra deltagare, men också av våra kolleger.

Organisationer använder sig ofta av en värdegrund som hjälper personalen att skapa och upprätthålla positiva normer i vardagen. Det kan till exempel handla om att stödja lärare och deltagare att ta mer hänsyn till alla och att skapa trivsel och trygghet tillsammans.

Vi bär också på negativa normer som oftast bottnar i samhällets maktstrukturer och som kan bidra till att skapa ojämlikhet mellan oss människor.

I en undervisningskontext kan det betyda att vissa deltagare eller ämnen ses som viktigare eller bättre, att vi utgår ifrån att våra studerande har samma behov eller kunskapsbakgrund - eller så önskar vi God Jul, men aldrig Eid Mubarak.

Vi bidrar till att upprätthålla och återskapa denna typ av normer i vår verksamhet både medvetet och omedvetet.

Vi kan delvis vara medvetna om att vi har stereotypa fördomar om grupper av människor, och som tydligt färgar våra diskussioner och vårt språk.

Vi har dessutom omedvetna föreställningar om andra och om omvärlden. De omedvetna föreställningarna är ett resultat av mentala processer, så kallade genvägar för hur vi processar information. Det betyder att vi alla bär på dem, oberoende av hur mycket kunskap vi upplever att vi har om frågor kring jämlikhet. Dessa fördomar och föreställningar dyker upp i form av grodor i det vi säger och gör, oftast utan att vi märker det.

Vi är ofta säkra på att vi lämnat dessa fördomar bakom oss, eller så är vi inte ens medvetna om de fördomar vi bär på, eftersom de ingår i större samhälleliga “berättelser” om “hur det är och ska vara”. Omedvetna förutfattade meningar kan till exempel vara att alla har gått grundskolan i Finland, har en fungerande kropp eller ingår i en famij med en mamma och en pappa.

Dessa berättelser om hur det förväntas vara gynnar ofta majoriteten eftersom de skapar en idé om att deras identiteter, livssituation och egenskapar är det “normala”. Det i sin tur påverkar hur vi uttalar oss, hur vi agerar och bidrar till omedvetna exkluderande handlingar som begränsar andras upplevelse av rättvisa, att bli sedda, vara lika värda eller bli likvärdigt behandlade.

För att bli medveten om vilka negativa normer vi bär på kan vi ställa oss följande frågor

  • Hur ofta hamnar du i obekväma situationer, eller blir föremål för obekväm uppmärksamhet, på grund av följande egenskaper: ålder, ursprung, nationalitet, språk, religion, övertygelse, åsikt, politisk verksamhet, fackföreningsverksamhet, familjeförhållanden, hälsotillstånd, funktionsnedsättning, sexuell läggning eller en annan identitet? 
  • Om jag i de flesta fall  identifierar mig med en majoritet eller väl representerad grupp, på vilket sätt kan jag bli mer medveten att jag och andra inte bemött minoriteter eller personer som tillhör en underrepresenterad grupp på ett jämlikt sätt?
  • Om jag i de flesta fall tillhör en minoritet, på vilket sätt kan mina erfarenheter av att leva som en minoritet hjälpa mig att förstå andra minoriteters uppevelse av orättvisa?
  • På vilket sätt har jag tidigare bidragit till att alla inte har blivit bemötta på ett rättvist sätt, utan medvetna och omedvetna föreställningar har ställt sig i vägen?
  • På vilket sätt kunde jag bli mer uppmärksam på hur jag bemöter studerande så att de upplever att det vår ett likvärdigt bemötande av mig?

 

För att främja ett jämlikt bemötande behöver vi ha en förståelse för normer, och självkritiskt granska hur vi bidrar till ett ojämlikt bemötande. Det räcker inte med goda avsikter, om våra handlingar kränker en annan person. Vi behöver lära oss nya sätt att garantera ett jämlikt bemötande. Om vi inte kan ta emot kritik, så ger vi oss inte heller en möjlighet att förändra oss själva. 

Vårt bemötande av deltagare

Du befinner dig alltid i en maktposition i förhållande till dina deltagare. Med den maktpositionen kommer ett ansvar som handlar om att bli medveten om ens egna omedvetna föreställningar och om att lära sig att inte bli styrd av dem. Det kan till exempel handla om att inte ta för givet att vi kan se vilket kön våra deltagare identifierar sig med, eller att alla är heterosexuella.

Omedvetna föreställningar kan ta sig olika uttryck, exempelvis via mikroaggressioner. Mikroaggressioner består av vardagliga ord, handlingar och antaganden som förmedlar stereotypa antaganden om grupper av människor, speciellt minoriteter. De uttrycks många gånger i välvilja och förknippas ofta med humor eller artighet. Men den som blir utsatt för mikroaggressioner upplever det ofta som kränkande eller obekvämt.

Mikroaggressioner kan vara frågor som “varifrån kommer du egentligen?” eller “vill du berätta mer om x då du själv har erfarenhet”. Det kan också vara kommentarer som ”vad bra svenska du pratar” eller “vi ska inte göra enda x närvarande obekväm med dessa diskussioner”.

Mikroaggressioner handlar alltså om att man ställer andra frågor och ger annorlunda kommentarer än till dem som tillhör majoriteten. Ett bra trick här är att du frågar dig själv om du skulle ställt samma fråga eller gett samma kommentar till en deltagare som inte tillhörde en minoritet eller en underrepresenterad grupp.

Mikroagressioner kan dessutom leda till minoritetsstress. Den som får minoritetsstress tyngs av upplevelser av eller rädsla för diskriminering. Det kan till exempel leda till en press på att hela tiden vara på sin vakt, vara beredd på att möta mobbning eller att bli ifrågasatt på grund av sin minoritetstillhörighet.

Du behöver vara tydlig med att du inte vill bidra till varken mikroaggressioner eller minoritetsstress, och att du kan behöva hjälp av de studerande med att synliggöra detta i dig själv. Det här är något du till exemepel kan ta upp i början av kursen. Berätta då om varför det här är viktigt för dig och uppmana deltagarna att stöda varandra i att behandla alla likvärdigt.

Det är aldrig på minoritetens ansvar att lära majoriteten, vi behöver också själva läsa på, bekanta oss med andra berättelser och perspektiv snarare än att vänta på att denna kunskap ska förmedlas av minoriteten. För att lyckas med ett jämlikt bemötande krävs att vi både kan ta kritik då vi inte lyckas, och att vi är intresserade av att lära mer och förändras.

Vårt bemötande handlar också om hur vi delar ut talutrymme i gruppen, på vilket sätt vi delar in deltagare i grupper, hur vi återkopplar, ger beröm eller lyfter upp deltagares berättelser, tankar och funderingar.

Vi tänker många gånger att vårt bemötande är rättvist och att vi ser varje deltagare som en individ med egna behov och stykor. Forskningen visar ändå att vi påverkas starkt av saker som vilket kön eller vilken bakgrund en deltagare har. Om du till exempel har problem med datorn eller projektorn, vem frågar du? Eller räknar du automatiskt med att den bruna deltagaren inte ska klara av uppgifterna lika bra? 

Stöd jämlikt bemötande deltagare emellan

En viktig del av ditt ansvar för att skapa en trygg och inkluderande studiemiljö är att alltid och tydligt ingripa i olika kränkande handlingar eller kommenterar. Det kan du göra genom att tydligt ta avstånd från vad som sagts eller gjorts, och hänvisa till att undervisningsmiljön ska vara trygg för alla.

Om du är osäker vad en studerande sagt kan du beroende på situationen fråga om du hörde en kränkande kommenter eller be den studerande att upprepa vad den sa eller fråga “gjorde/sa du x?” för att ge den studerande en chans att förklara sig.

Deltagarna har, på samma sätt som du, omedvetna föreställningar om varandra och andra människor, vilket betyder att även de säger eller gör saker som de kanske inte är medvetna om. Det är viktigt att ta detta i beaktande då du talar om något kränkande som skett. De här föreställningarna kan komma till uttryck under diskussion i gruppen, under grupparbeten, i pardiskusioner eller under pauser.

För en deltagare som tillhör en minoritet eller en underrepresenterad grupp kan en studiemiljö orsaka mycket stress. Din uppgift är att skapa förutsättningar för mer tryggare studerandemöten. Du kan främja jämlikhet i bemötandet mellan de studerande med olika metoder eller verktyg, t.ex.

  • användning av tryggare rum-principer
  • kunskapshöjning om normer och omedvetna föreställningar i bemötande av varandra
  • med att tydligt ingripa i olika kränkande situationer
  • lyfta upp frågor kopplade till trygghet och inkludering under kursens gång

För att skapa mer jämlikt bemötande behöver vi skapa ett klimat där det är okej att göra fel, men där både studerande och lärare tar ansvar för om det sker kränkningar eller om någon behandlar en annan orättvist.

En mer Inkluderande och tillgänglig undervisningsmiljö

Inkluderande undervisning

Att agera jämlikt i undervisningen handlar om att vi tar i beaktande att det finns många olika perspektiv på världen och på de ämnen som vi undervisar i. Talar vi uteslutande ur ett västerländskt perspektiv, dominerar ett visst kön, en viss klass i vad som presenteras eller finns det ett annat traditionellt och begränsande fokus på temat?

Vår undervisning behöver innehålla en medvetenhet om hur vi pratar om “oss” men också om “de andra” och om att vi inte ska bidra till att det görs värdering i en sådan uppdelning. Förlegade normer och föreställningar letar sig in redan i planeringen, syns i genomförandet och också i utvärderingen av vår undervisning.

Det kan ta sig uttryck i brist på representation i våra material och snev kunskapsförmedling. Finländska undersvisningsmaterial har en tendens att återskapa en vithetsnorm och även återskapa andra normer såsom funktionalitetsnormen, heteronormen och tvåkönsnormen. Därför behöver vi vara kritiska redan i vår planering och granska våra läromedel, både våra egenproducerade och andras, så att de inte återskapar och förstärker diskriminerande strukturer.

Det kan också handla om att materialet utgår ifrån att läsaren har en viss bakgrund (vit, heterosexuell och kristen), har en viss syn på världen (ett västerländskt perspektiv) eller är finländare och känner till alla kulturella koder och referenser i den finländska kulturen.

Om vår undervisning bara innehåller ett eller några få perspektiv på oss och världen, begränsas kunskapsförmedlingen och därmed våra studerandes syn på världen och sig själva. En undervisningen som har brist på representation och ett tilltal i “vi” och “dom” kan skapa en upplevelse av utanförskap eller annorlundaskap hos studerande med minoritetesstatus eller som till hör en underrepresenterad grupp.

Vi måste fråga oss själva på vilket sätt kan vi öppna upp, lägga till eller kritisera de material och den kunskap vi använder för att skapa en läroupplevelser där studerandes syn på världen breddas och de känner sig inkluderade på rättvist sätt. Det finns mycket tips på nätet på svenska kring både utmaningar och möjligheter att göra annorlunda för att skapa en undervisning som är kritisk till begränsande normer och perspektiv. Läs på och låt dig inspireras i just de tematiker som du undervisar i.

Tillgänglig undervisningsmiljö

För att vara säkra på att vår undervisningsmiljö är trygg, tillgänglig och inkluderande behöver vi förståelse för vad som bidrar till lärande och vad som kan bli ett hinder i lärande för en deltagare.

Utgångspunkten är likabehandling och lika bemötande av alla deltagare,  samtidigt som vi minns att vissa inte gynnas av likabehandling, utan i stället likvärdig behandling för att kunna lära sig på lika villkor.

En tillgänglig undervisning handlar om allt från möjligheten att kunna ta del av undervisningen, dess upplägg och innehåll till vilka hjälpmedel vi använder i undervisningen och på vilket sätt de är tillgängliga för alla. En inkluderande och tillgänglig undervisningsmiljö är bra för alla, men nödvändig för vissa studerande i deras lärande.

Verktygslåda: Frågor som hjälper dig på vägen