7. Hållbarhet

Det här kapitlet handlar om

  • vad hållbarhet är.
  • vad hållbarhet betyder för lärandet.
  • hur du integrerar hållbarhet i lärandet.

Vad är hållbarhet?

Den vanligaste definitionen på hållbarhet är från Brundtlandrapporten 1987

”Hållbar utveckling är en utveckling som tillfredsställer dagens behov utan att äventyra kommande generationers möjligheter att tillfredsställa sina behov.”

Hållbarhet handlar om en balansgång mellan ekonomiska, sociala och miljömässiga dimensioner för att skapa långsiktiga lösningar för samhället och planeten. Därför delas hållbarhet ofta in i tre, ibland fyra olika dimensioner. De är ekonomisk hållbarhet, social hållbarhet, miljömässig eller ekologisk hållbarhet, och som fjärde kan man mäta kulturell hållbarhet åtskild från social hållbarhet.

Ett annat sätt att konkretisera hållbarhet görs genom de 17 globala målen i Agenda 2030, som Finlands kommuner och utbildningsorganisationer har förbundit sig att arbeta för och som också näringslivet följer.

Vad innebär hållbarhet för lärandet?

Här handlar det om att försöka skapa en öppen och lyhörd arbetsmiljö där varje individ känner sig respekterad. Det är viktigt att uppmuntra deltagarna att dela sina idéer. Du bör välkomna olika perspektiv och skapa utrymme för samarbete. På så sätt arbetar du inkluderande och du ökar delaktigheten.

I kapitel 3 Att lära sig tillsammans kan du läsa mera om att skapa trygga lärmiljöer.  

Hur integrerar du hållbarhet i lärandet?

Hållbarhet kan integreras i både teoretisk undervisning och i praktiskt lärande. Du kan till exempel involvera gruppen genom interaktiva övningar och grupparbeten. Du kan också ge deltagarna möjlighet att utforska och diskutera olika hållbarhetsfrågor och hitta kreativa lösningar tillsammans.

 

Vill du veta mer?

Hållbarhet fördjupningskapitel

Fördjupat innehåll

Lär dig mer om de olika dimensionerna,
vad de betyder för lärandet och
hur du kan arbeta med dem i din undervisning.

FÖRDJUPNING >