Hållbarhet fördjupningskapitel

7. Hållbarhet

Fördjupning

Vad är hållbarhet?

De fyra definitionerna av hållbarhet:  

Ekonomisk hållbarhet innebär en balanserad tillväxt som varken förstör naturresurserna eller ökar skuldbelastningen och som uppnås genom effektiv återanvändning och ansvarsfull användning av förnybara naturresurser. En hållbar ekonomi är grunden till social hållbarhet.

Social hållbarhet innebär att skapa samhällen som främjar rättvisa, jämlikhet och välbefinnande för alla dess medlemmar. Det innefattar skyddet av mänskliga rättigheter, stöd för mångfald och inkludering, samt skapande av trygga och hälsosamma samhällen.

Ekologisk hållbarhet fokuserar på att bevara och skydda miljön för nuvarande och kommande generationer. Det innebär att minimera negativ påverkan på ekosystem, bevara biologisk mångfald och använda resurser effektivt. Människans ekonomiska och materiella verksamhet anpassas till naturens bärkraft.

Kulturell hållbarhet handlar om att bevara och främja kulturell mångfald, arv och identitet. Det inkluderar respekt för olika kulturer, skydd av kulturella platser och traditioner, samt skapande av en samhällsstruktur som stöder kulturellt välbefinnande.

Vad betyder hållbarhet för lärandet?  

Tänk på vilken påverkan det material du väljer har på miljön och samhället. Välj hållbara material och gynna lokala leverantörer och produkter. Kan du välja återanvänt eller återanvändbart material? Om vi kan minska på svinnet från lokala leverantörer minskar vi miljöpåverkan. Om du har möjlighet att välja digitala produkter kan det också bidra. Vi kan inte ändra allt på en gång. Små steg och medvetna val bidrar till en mer hållbar framtid.

Hur integrerar du hållbarhet i lärandet?

Hållbarhet kan kan vara en del av undervisningen i både teoretiska och praktiska ämnen. Involvera gruppen genom interaktiva övningar och grupparbeten. Ge deltagarna möjlighet att utforska och diskutera olika hållbarhetsfrågor och hitta kreativa lösningar tillsammans.  

Kurser i praktiskt kunnande ger inte bara möjlighet att lära sig nya färdigheter utan ger också kunskap om hur man kan minska konsumtionen, återanvända material och göra medvetna val i vardagen. Det här bidrar till en bredare förståelse för hållbarhet som sträcker sig bortom det specifika ämnet.

Genom att lära sig att reparera och återanvända material, att odla och laga mat från grunden, och att skapa egna föremål genom slöjd- och handarbetstekniker, utvecklas en holistisk syn på hållbarhet som kan tillämpas på olika plan.

Det här främjar inte bara en mer hållbar vardag utan också en djupare medvetenhet om och engagemang för hållbarhetsfrågor i samhället som helhet. 

Koppla ämnet till aktuella händelser och temadagar relaterade till hållbarhet för att göra det mer relevant och engagerande. Genom att anpassa läromaterial och aktiviteter efter tematiska evenemang kan gruppens engagemang och medvetenhet kring viktiga ämnen öka. Det här ger inte bara en möjlighet att utforska ämnet ur olika perspektiv utan kan också bidra till att främja en känsla av samhörighet och ansvar gentemot globala utmaningar. 

Exempel på temadagar: 

 

Reflektionsfrågor:

  • Vilka dimensioner av hållbarhet känner du igen i din undervisning? 
  • Hur påverkar din undervisning de människor och samhälle de berör, vilka positiva aspekter medför det? 
  • Hur väljer du material till din undervisning, finns det särskilda åtgärder du gör för att minska resursanvändning och svinn? 
  • Har du identifierat förbättringsåtgärder i din undervisning eller den omgivning där du verkar? Vilka åtgärder kan göras för att förändra eller förbättra rutiner? 

 

Länkar:

  • Hållbarhetsveckan, evenemangsvecka för lokala initiativ och aktiviteter https://hallbarhetsveckan.fi   
  • Komissionen för hållbar utveckling, material och aktuellt om hållbarhet https://kestavakehitys.fi/kestava-kehitys  
  • Världen 2030, Utrikesministeriets material för skolor om global utveckling https://maailma2030.fi/sv/hem/  

 

 
Det här kapitlet har sammanställts i samarbete med Landsbygspolitiska nätverket Hållbarhetsveckan – landsbygden som vägvisare och är en del i arbetet för att främja landsbygdsaktörers möjligheter att förverkliga hållbara lösningar.