Frågor som kan hjälpa dig att kartlägga hur inkluderingen och tillgängligheten i undervisningsmiljön ser ut:
Före undervisningstillfället
På vilket sätt kan du på förhand få kunskap om de studerandes eventuella specifika (stöd) behov vid undervisningstillfället? Hur kan du förbereda dig inför att det i din grupp kommer att finnas studeranden med olika behov?
Får deltagarna information om era principer för tryggare rum, eller organisationens värdegrund som är gällande i undervisningen? Hur gör ni det? Om ni inte gör det, hur kunde ni göra det?
Har du skrivit ut dina kontaktuppgifter? Kan man kontakta dig på olika sätt?
Hur säkerställer du att det är lätt att ta sig till samt hitta till lokalen? Är det möjligt att till exempel kombinera kollektivtrafik med undervisningstiderna om undervisningen sker på en fysisk plats?
Hur garanterar du att programmet ni använder för videolänk blir enkel att använda även för den som programmet är nytt för? Skickar ni tydliga instruktioner i förväg? Erbjuder ni tekniskt stöd för de som behöver?
Hur kan ni ta reda på om lokalen är tillgänglig till exempel för personer med fysisk funktionsnedsättning, nedsatt syn eller hörsel? Vad kan ni göra för att se till att lokalen är tillgänglig? Hur informerar ni om tillgängligheten?
Hur kan ni ta reda på om lokalen är tillgänglig för personer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning? Finns det tydliga kartor och beskrivningar av utrymmet som exempelvis personer med autism kan bekanta sig med på förhand. Se till exempel Amos Rex instruktioner
Ber vi deltagarna undvika ta in starka dofter i klassrummet? Borde vi göra det? Hur kunde vi göra det?
Under undervisningstillfället
Behövs det mikrofon i utrymmet så att personer med hörselnedsättning kan delta på lika villkor? Finns det hörselslinga i utrymmet? Använder ni mikrofonen trots bärande stämma med tanke på personer med hörapparat?
Stöder din undervisning olika sinnen i lärande, såsom det visuella synsinnet, auditiva hörselsinnet, kinestetiska rörelsesinnet och taktila känselsinnet?
Är presentationerna inkluderande med bred representation i bilder och text, inkluderande innehåll och begrepp?
Hur har du garanterat att dina presentationer är tillgängliga? Har du tillräcklig färgkontrast på texterna och rubrikerna och alt-texter i dina bilder? Beaktar de färgblinda?
Finns det utrymme för neurodiversitet i undervisningen vad gäller metoderna som används? Är instruktionerna tydliga? Förstår deltagarna vad de förväntas göra? På vilket sätt säkerställer du att det finns en tydlig röd tråd i undervisningsupplägget och tillgängligt språk exempelvis för personer med dyslexi? Delar du undervisningsprogrammet och dess uppgifter under undervisningstillfället på förhand? Borde du göra det för att tillgängliggöra undervisningen?
Efter undervisningstillfället
Är dina presentationer eller material som du skickar i efterhand tillgängliga? Finns det alt-text för bilderna, är du medveten om hur faktarutor eller annan typ av layoutade delar läses korrekt av läsverktyg?
I utvärderingen av tillfället eller kursen, frågar du specifikt kring upplevelsen av jämlikhet och tillgänglighet?