Planering - verktygsback

Exempel på sätt att planera

Exempel på planering av gruppundervisning

Exempel på planering av individuell undervisning

 

Att hantera olika vanliga situationer som uppstår när du arbetar med grupper:

Komma igång:

  • Alla håller ett kort anförande på max 1 minut. Efter att bollen är i rullning är det enklare att hålla igång diskussionen.
  • Ha 2-3 frågor till tillfället. Det kan vara samma frågor varje gång, då vet också deltagarna efter några träffar vad som förväntas av dem.

 

Ingen vill diskutera:

  • Dela in i par med specifika frågor att besvara, ge sen utrymme för dem att berätta sina svar och låt de andra ställa följdfrågor.
  • Om det finns ett material så ha högläsning där deltagarna läser ett kort stycke var. Efter att de har läst högt så är det lättare att fortsätta att tala

 

Alla talar i mun på varandra:

  • Ge utrymme åt alla att tala i tur och ordning. Ifall det är svårt kan man använda en ”maskot”, bara den som håller maskoten får tala.
  • >Ange en maxlängd för talturen. Beroende på tillfälle kan tiden variera mellan 30 sek – 3 min för ett inledande anförande. Håll koll på tiden.
  • Följ ett tydligt mötesprotokoll så att den som vill tala måste be om ordet och max två repliker ges varje kommentar. Följ upp vem som har talat så att alla inkluderas i samtalet och inte bara ett fåtal.
  • Håll en paus!

 

Reflektion

Reflektionsfrågor:

  1. Varför måste jag planera utgående från någon annans plan?
  2. Vad är det viktigaste för mig när jag planerar?
  3. Hur kan jag inkludera alla deltagare i planen?
Tillbaka till fördjupningssidan